Svar på tal!

André: Hur kan du föredra att hjälpa de utländska när tusentals personer behöver hjälp? Kan vi inte se till att vårat folk har de bra innan vi går ut och hjälper omvärlden?!

Hej André nu rä de såhär jag tycker och jag hoppas att du kommer att hålla med mig!
Här i Sverige får dom som vill ha hjälp oftast den hjälp som behövs, ibland kan det vara svårt att direkt veta vilken hjälp individen skall ha. Allt beror på vad personen vill ha hjälp med, om individen vill ha hjälp över huvud taget eller om man får tvinga idividen till hjälp!
Om du kollar hur Sverige ser ut idag bland de olika punkterna.
- Skolan: Idag har alla barn och ungdomar rätt till att gå i skolan. Vi har nio årig skolplikt och med det menas att man är tvungen att gå i skolan från årskurs 1-9 så kallade grundskolan. När man går i grundskolan är allt kostnadsfritt, föräldrarna behöver därför inte betala skolböcker, andra skol material såsom pennor, suddigummi, linjaler osv. Maten är gratis och kommunen där barnet går fixar gratis skol skjuts om barnet bor ett visst antal kilometer ifrån skolan.
Däremot är de upp till eleven själv ifall han eller hon skall börja studera på gymnasiet och även det är kostnads fritt och eleven har under den 3 åriga utbildningen rätt till sitt studie bidrag som nu ligger på 1050kr om jag nu minns rätt. Är det så att eleven misskött skoltiderna och varit borta ett visst antal poäng ifrån skolan har Csn rätt at begära tillbaka studie bidraget.
- Sjukvården: Alla barn som är under 18 år har gratis sjukvård. Man har rätt till att tacka nej till sjukvårdens hjälp och erbjudande, man har rätt att avsluta en pågående behandling och man behöver inte ta mediciner man inte vill ta. (I vissa fall finns det undantag) Barn som är under 18 år har oftast en förälder med sig som har rätt att säg avad han eller hon tycker.
När man är över 18 år kan de komma att kosta lite grann vid vissa undersökningar eller ifall man blir inlaggd.
Vill ni veta mer om priserna finns länken här. http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Stod/Patientavgifter/.
I Sverie har vi rätt att söka hjälp med bl.a hemtjänst, vi har rätt att få hem en läkare om de skulle vara problem att ta sig til vårdcentralen. Vi har rätt till att hyra hjälpmedel.
Ett barn eller vuxen som blir utsatt för ett brott kan få hjälp med detta om brottet anmäls eller om dom ber om hjälp. Det finns många sätt som vi kan hjälpa till med.
Om en familj skulle bli vräkt eller om de inte finns pengar så de räcker har Sverige en skyldighet att hjälpa till. Man har rätt till att få hjälp med pengar om man ansess att de är behövligt för att inte familjen på ett eller annat sätt ska fara illa.

Om man börjar kolla runt i världen så ser de olika ut vart i världen vi kollar! Kollar vi på dom fattiga länderna där jag just nu försöker hjälpa till ser det inte alls ut som här i Sverige.
Skolan: Har barnen i de fattiga länderna chans att gå i skolan? Svaret är nej, varför har dom inte detta då, jo för att på vissa ställen finns det inte ens någon skola. Där det finns skolor kostar det pengar och familjerna har inte råd med detta. Därför har de flesta barnen ingen utbildning i äldre dar.
- Sjukvården: I de fattiga områden finns det inte heller sjukhus, många barn och deras familjer avlider av sjukdomar som vi här i Sverige idag bekämpar utan några problem. Familjer som lider av undernäring och individer som där på grund av orent vatten och matbrist!
Sjukvården som kostar för dom en förmögenhet och istället väljer att avlida på grund utav kostnaderna.
- Hemmiljön: Familjer som bor i hyddor, familjer som inte har något hem över huvud taget, barn som lever ensamma. Individer som blir våldtagna och slagna. Får dessa samma hjälp som här i Sverige. Nej.
Därför har jag valt att hjälpa till. Jag vill att världen skall vara lika dan. Jag vill att alla ska få hjälp, jag vill att alla ska ha samma rättigheter även om man bor i Sverige eller inte.
Jag jobbar här i Sverige skatten som jag betalar går till det jag räknat upp som finns i Sverige. Vad av skatten går till folk som behöver hjälp i u-länder. Ingenting. Därför stöttar jag och hjälper. Jag vill göra skillnad.

Jag tänker inte bara på mig själv, jag tänker på allmännheten, jag tänker på de fattiga, jag tänker på de rika. Gör de du med så ska du se att världen kommer att förändras. Kanske inte direkt men på sikt!
Och om din åsikt måste jag tyvärr säga att du tänker egoistiskt!
Jag personligen kan inte sitta och se hur omvärlden ''förfaller'' jag kan inte sitta och tänka gud vad hemskt utan jag måste på något sätt hjälpa till. På samma sätt som jag gladligen betalar skatt här i Sverige.
// Rebecka

Och om din åsikt måste jag tyvärr säga att du tänker egoistiskt!
Jag personligen kan inte sitta och se hur personer ute i världen lider, medans vi här i Sverige har de bra! Det finns inte i min värld. Men det är min åsikt och jag nobbar inte dig för din åsikt så du inte tror de, jag säger bara vad jag tycker om den!

Kommentarer
Postat av: ebba bloppis på bloggen

håller med dig till 100%, vår ekonomi och vårt land är ju så bra det kan bli, därför måste vi hjälpa andra, för de flesta andra länderna har det ju sjukt dåligt. fattar inte att vissa inte förstår sånt..

2011-03-16 @ 17:58:26
URL: http://brejjk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0